Ons aanbod op school
Klik hieronder op de filmpjes om de verschillende profielen die we op school aanbieden te bekijken.
Horeca
Het doel van de sector horeca is het zelfstandig kunnen bereiden van maaltijden, wat nodig is bij het werken in een restaurant / in de horeca. De leerlingen leren onder andere de volgende vaardigheden aan: gasfornuis bedienen, hygiëne, basistechnieken (schillen, wassen, snijden, bakken en braden), lezen van een recept, wegen en meten, bedienen en serveren, algemene hygiëne (handen wassen, snijwondjes verzorgen, reinigen, etiketteren, invriezen et cetera) en snijtechnieken.
Techniek
De leerlingen worden tijdens de lessen techniek voorbereid op (assisterende) beroepen in de Techniek sector. Leerlingen verwerven onder andere de volgende competenties: ▪ schroeven, schuren, afwerken van hout, boren, zagen, schilderen, voorbereiden op kleine reparaties, omgaan met gereedschappen. Na het volgen van dit praktijkvak heeft de leerling een beter beeld van de vereiste beroepscompetenties en inzicht in zijn/haar eigen vaardigheden. De behandelde kennis en competenties zijn essentieel voor het toekomstige beroep en de leerling wordt d.m.v. het praktijkvak geleerd om deze vaardigheden effectief toe te passen in de stage- en beroepspraktijk.
Groen (TOC)
Tijdens dit vak wordt er instructie gegeven op tuinwerkzaamheden, onderhoud en constructie, maar ook hoe tuingereedschappen goed en veilig gebruikt moeten worden. Ook leer je het hanteren van zowel hand- als elektrisch gereedschap die nodig zijn bij (kleine) reparatiewerkzaamheden aan het (school)gebouw en in de lokalen. Tevens krijgen leerlingen instructies over schilderonderhoud en schoonmaakwerkzaamheden in/rond het gebouw.
Detailhandel
Bij het praktijkvak "Detailhandel” leren de leerlingen arbeidsvaardigheden gericht op het verrichten van werkzaamheden op het gebied van dienstverlening winkel. Aan bod komen competenties/vaardigheden zoals kassa bedienen, vakken vullen, spiegelen, schoonmaak, omgang met klanten etc. die de leerlingen in de praktijk nodig hebben om te kunnen werken in een winkel. Daarnaast worden werknemerscompetenties getraind als samenwerken en overleggen met collega's/leidinggevende, op de behoefte en verwachtingen van de klant richten, - met druk en tegenslag omgaan, - instructies en procedures opvolgen en vakdeskundigheid toepassen.
Zorg, welzijn & dienstverlening
Levensechte praktijksituaties/arbeidssimulatie gericht op het verwerven van (vak)competenties op het gebied van verzoring. Het praktijkvak gaat over verzorging en gezondheid. In het lokaal waar dit vak gegeven wordt staan allerlei spullen, waaronder schoonmaakmiddelen en wasmachines. Hierdoor kunnen de leerlingen veel vaardigheden oefenen. Leerlingen verwerven onder andere de volgende competenties: koken, schoonmaken, sorteren en doen van de was, strijken, drogen, opruimen, dweilen en stoffen, sanitair reinigen, dieet maaltijden voorbereiden, verhaaltje voorlezen, tafel op de juiste manier dekken. Na het volgen van dit praktijkvak heeft de leerling een beter beeld van de vereiste beroepscompetenties en inzicht in zijn/haar eigen vaardigheden. De behandelde kennis en competenties zijn essentieel voor het toekomstige beroep en de leerling wordt d.m.v. het praktijkvak geleerd om deze vaardigheden effectief toe te passen in de stage- en beroepspraktijk.
Theorie + MBO1
Alle theorievakken worden door dezelfde mentor gegeven aan de leerjaren 1, 2 en 3. De bovenbouw krijgt theorie van verschillende docenten. Het streven van het praktijkonderwijs is om de leerlingen op 1F-niveau van school te laten gaan. Vanaf leerjaar vier kunnen leerlingen zich aanmelden voor het Entree (MBO 1) zodat ze met twee diploma's van school kunnen: praktijkonderwijs en Entree. De theoretische vakken die worden aangeboden zijn: Nederlands, Engels en rekenen. We werken met weektaken zodat de leerlingen zelf hun voortgang in de gaten kunnen houden en eigenaar zijn van hun leerproces. Uiteraard onder begeleiding van de docent.
C-groep
Naast de reguliere A en B-groepen heeft de Laurentius Praktijkschool ook een C-groep. De leerlingen in de C-groep zijn over het algemeen leerlingen met internaliserende problematiek of een stoornis in het autistisch spectrum. De C-groep biedt een veilige en voorspelbare omgeving waarin leerlingen de veiligheid en rust ervaren om zichzelf te ontwikkelen en te oefenen met sociaalvaardig gedrag en zelfinzicht. Daarom wordt er meer structuur geboden in deze klas dan in de reguliere groepen. Individuele aandacht, veiligheid en voorspelbaarheid zijn kernelementen van deze groep. De C-groep bestaat uit een onder- en bovenbouwgroep in de dependance.
Arbeidstraining
Het vak arbeidstraining bereidt leerlingen voor op het lopen van een stage buiten de school. Aan bod komen tal van algemene werknemers vaardigheden. Op tijd komen, het houden aan afspraken, tonen van interesse, sociale vaardigheden. Na het volgen van dit praktijkvak heeft de leerling een beter beeld van de vereiste beroepscompetenties en inzicht in zijn/haar eigen vaardigheden. De behandelde kennis en competenties zijn essentieel voor het toekomstige beroep en de leerling wordt d.m.v. het praktijkvak geleerd om deze vaardigheden effectief toe te passen in de toekomstige stage- en beroepspraktijk.
Textiel
Levensechte praktijksituaties/arbeidssimulatie gericht op het verwerven van (vak)competenties op het gebied van textiele vorming. Competenties die worden aangeleerd zijn onder anderen patronen lezen, naaien, bedienen machines, maten opmeten, omgang met materialen. De leerlingen fabriceren boxkleden, luierzakken, speelgoedzakken, babycapes, kruikenzakken, kleine rugzakjes etc. De uitstroom van deze leerlingen is heel divers. Dit komt doordat er weinig arbeidsplaatsen en opleidingen zijn. De aangeleerde vaardigheden zijn een solide basis voor werk en andere opleidingen.
ICT
Tijdens het vak ICT leren de leerlingen de basisvaardigheden van het ICT vak. De leerling leert onder andere de volgende beroepscompetenties: Beelden, teksten en illustraties scannen een basisstramien maken in een opmaakprogramma • Bestanden importeren en concerteren • Tekst en beeld positioneren • Bestandsbeheer • Een printer instellen • Werken met een computer, Word online, PowerPoint en Digiveiligheid) • Snijmachine bedienen De behandelde kennis en competenties zijn essentieel voor het toekomstige beroep en de leerling wordt d.m.v. het praktijkvak geleerd om deze vaardigheden effectief toe te passen in de stage- en beroepspraktijk.
Fietstechniek
Levensechte praktijksituaties/arbeidssimulatie gericht op het verwerven van arbeidsvaardigheden / (vak)competenties voor de fietsenmaker. Leerlingen leren oude fietsen opknappen, kleine reparaties uitvoeren (platte banden plakken, verlichting maken, verwisselen binnen- en buitenbanden).
Stage- en werkplekleren
Stage en werkplekleren is voor PrO-leerlingen bij uitstek geschikt om de kansen en mogelijkheden op succesvolle arbeidsinpassing te vergroten. Voor het verkrijgen van regulier werk, is het voor PrO-leerlingen essentieel dat ze over de daarvoor vereiste praktische beroepsvaardigheden beschikken. Een succesvolle plaatsingsstage resulteert doorgaans in een arbeidscontract, al dan niet in combinatie met verdere branchegerichte scholing. Bedrijven stellen stageplaatsen beschikbaar aan PrO-leerlingen om de vereiste vaardigheden in de praktijk te trainen. De school zet in op de intensieve stagebegeleiding van de leerlingen, het acquireren van de stageplekken, het verzorgen van stageadministratie en het bijhouden van de voortgang van de leerling.
NT2
Als je van een ISK komt, óf op de basisschool Nederlands als tweede taal hebt geleerd, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ons op school kun je je Nederlands verder verbeteren.
Zolang als dat nodig is, krijg je drie keer in de week extra NT2-onderwijs in een klein groepje. Er zijn twee niveaugroepen. Samen kijken we in welk groepje je het beste past. In de extra NT2-lessen gebruiken we de methode IJsbreker. Daarnaast gaan we in op de actualiteit en hebben we oog voor de onderwijsbehoeften van de leerlingen zelf.
In onze reguliere theorie- en praktijklessen is er ook extra aandacht voor het leren van de Nederlandse taal. Zo proberen we aan elke leerling een taalbuddy te koppelen en zorgen we voor extra visuele ondersteuning. We doen natuurlijk nog veel meer. Als je daar nog vragen over hebt, neem dan contact met ons op!
Top Academie
TOP Academie is een samenwerking tussen de gemeente Delft, het Reinier de Graaf ziekenhuis, HAGO zorg en de Delftse praktijkscholen. Leerlingen leren in een traject van ongeveer 1,5 jaar het vak van professioneel schoonmaker. Ze kunnen het vakdiploma schoonmaak halen (1 jaar) en aansluitend een module gezondheidszorg (ongeveer half jaar, nodig om in het ziekenhuis te mogen werken).
De leerlingen uit leerjaar 4 of 5 (groep van 10) starten met twee dagdelen stage lopen in het ziekenhuis. Daarnaast krijgen deze leerlingen extra theorie over de schoonmaak en gaan ze extra naar het Reinier de Graaf ziekenhuis in Voorburg om te kunnen oefenen. Aan het eind van het hele traject kunnen de leerlingen uitstromen naar een baan. Op Youtube staat een filmpje over de Topacademie Rotterdam schoonmaak, zie https://www.youtube.com/watch?v=vRkMJeLnKsk.
TOP Academie wil jongeren vanuit o.a. het praktijkonderwijs beter voorbereiden op de stap naar werk. Bedrijven en scholen schrijven samen het onderwijsprogramma waardoor lessen afgestemd zijn op de wensen en behoeften van bedrijven en branches. Daarnaast worden de lessen op de werkvloer gegeven, daardoor ontwikkelen jongeren vak- en werknemersvaardigheden sneller. De fijne kneepjes van het vak, leren zij echter van leermeesters omdat zij stage lopen in een leermeester-gezel-constructie. Aan het einde van de rit zijn deze jongeren zelf ervaren vakmensen geworden. En omdat zij binnen de TOP Academie de kans hebben gekregen om verschillende erkende branche certificaten en/of diploma’s te behalen kunnen zij dit ook aan de branche laten zien. De TOP Academie geeft deze jongeren perspectief op werk. Voor meer informatie, zie: https://www.topacademies.nl/
ESF
ESF-subsidie voor arbeidstoeleiding
De minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen heeft ESF-subsidie toegezegd aan de gemeente Den Haag, die als centrumgemeente van de arbeidsmarktregio Haaglanden voor schooljaren 2022-2023, 2023-2024 en 2024-2025 een aanvraag voor ESF+ 2021-2027 heeft ingediend voor PrO en vso. Middels deze ESF-subsidie wil de -coördinerende- gemeente Den Haag faciliteren dat de PrO/vso-scholen extra middelen kunnen investeren in arbeidstoeleiding en duurzame arbeidsinpassing/ -participatie van leerlingen.
Onze school investeert de extra ESF-middelen in arbeidstoeleiding en duurzame arbeidsinpassing / arbeidsintegratie van de eigen leerlingen. De ESF-middelen worden gebruikt om de aansluiting met de regionale arbeidsmarkt -blijvend- te verbeteren met up-to-date praktijkvakken/branchecursussen alsook stages. Ondanks de stappen die de afgelopen jaren reeds zijn gezet dankzij ESF-subsidie, is het voor jongeren van PrO/vso-scholen in regio Haaglanden niet vanzelfsprekend dat zij een plek op de arbeidsmarkt weten te bemachtigen en te behouden.
Europees Sociaal Fonds
Het Nederlandse kabinet wil ESF+ 2021-2027 tezamen met gemeenten, PrO-/vso-scholen, ROC's/AOC’s, UWV en het -georganiseerde- bedrijfsleven aanwenden voor kwetsbare werkenden en werkzoekenden (arbeidsmarktregio’s, PrO/vso, Sectoren en DJI), voor sociale Innovatie & voedselhulp. Voor PrO/vso in Nederland is € 15 miljoen ESF-subsidie beschikbaar gesteld voor schooljaar 2022-2023 en € 30 miljoen voor de schooljaren 2023-2024 & 2023-2025. De ESF-subsidie is verdeeld over de 35 arbeidsmarktregio's in Nederland. De extra ESF-middelen worden door PrO/vso aangewend om de aansluiting met de regionale arbeidsmarkt -blijvend- te verbeteren, zodat de mogelijkheden tot -duurzame- arbeidsinpassing van de leerlingen worden vergroot.
Burgerschap
Zie bijgevoegd document voor de uitgangspunten op het gebied van burgerschap.